Nog één keer de N629

Bij het uit- en inrijden van zowat elk dorp en elke stad in Nederland tijdens de spits is er het risico dat je even of wat langer stil komt te staan. Zo ook in Dongen. ‘s Morgens Dongen uitrijden richting de A27  geeft al direct wat oponthoud bij de verkeerslichten bij Avri, en als je daar eenmaal voorbij bent stropt het weer bij de verkeerslichten Heistraat/Hoogstraat. Die hindernis ook genomen? Dan is er nog het invoegend verkeer vanaf de Provincialeweg dat de doorstroming naar de A27 belemmerd.

Vlot richting A27

Met N629 Deelproject 1: Aansluiting op de A27 zal aan deze problematiek een einde worden gemaakt. De verkeersinstallatie op de kruising Hoogstraat/ Heistraat vervalt en er komt geen invoegend verkeer meer vanaf de Provincialeweg. Het verkeer kan dan vlot richting A27 en Bovensteweg Oosterhout rijden en van oponthoud zal, mits het verkeer op de A27 niet stil staat, geen sprake meer zijn.

aansluitingopA27

Rekening Dongen

Als het N629 Deelproject 2, van af aansluiting Heistraat Everdenberg tot aansluiting Steenstraat is aangelegd, is het nog maar zéér de vraag of we dan ‘s morgens wel goed Dongen uitkomen. Ook de flessenhals op de Steenstraat en de te verwachten toename van het verkeer daar (van Cranenbroek) zal zeer waarschijnlijk voor problemen gaan zorgen en grote kosten voor Dongen met zich meebrengen.

@ Wethouder Vullings

Voor deze kosten heeft de provincie dus geen geld gereserveerd. Een deel van de kosten kan betaald worden uit de reservering die Dongen al voor de Steenstraat had liggen. Maar het is de opdracht aan u wethouder Vullings om er nog wat geld bij te zoeken want genoeg is het zeker nog niet.

Kaartje-VKA_N629

Leefbaarheidseffecten

De situatie vanaf de kruising Middellaan/Heistraat, Hogedijk/Groenstraat bij  Avri tot aan de aansluiting met Deelproject 2 vraagt al direct om aanvullende maatregelen. Enerzijds omdat de VVD het traject bij de provincie als zéér onveilig heeft afgeschilderd. Anderzijds om de beloofde leefbaarheid in het gebied te bevorderen. De vraag is of en hoe de gemeente Dongen de leefbaarheidseffecten behorende bij dit tracé vorm gaat geven, maar vooral met welk geld dit bekostigd gaat worden? Geld uit het Dromenlab misschien?

Leefbaarheids effecten